Grónsko – na mořském kajaku k ledovci Eqip

Ledovec je vzdálený asi 40 km od Atay. Cestu tedy máme na pohodu na 5 dní pádlování + 1 den treku u ledovce. Cesta tam je dvoudenní a poznamenaná zataženou oblohou a občasným deštíkem. Na výlet u ledovce se udělá nádherné slunečné počasí, a když další den nasedáme do kajaků, tak se opět zatahuje. Nakonec máme štěstí a na poslední dva dny se dělá hezké počasí, a tak křižujeme fjordem mezi ledovci a užíváme si okolní scenérie. Jedná se o klidné pádlování v icefjordu, jedinou „nepříjemností“ může být pádlování v ledové tříšti s kusy ledu, která se pohybuje podle větru a proudů, takže si občas můžete připadat jako ledoborec. Největším nebezpečím jsou vlny, které způsobí odtrhnutí ledu z ledovce (viz. foto)

vlny_na_pope_po_odtren_velkho_kusu_ledovce

Vlny na pobřeží po odtržení ledovce

Půjčení kayaků: Tourist nature www.ilulissattn.com

Majitelem je Ital žijící 30 let v Grónsku. Připravte se na italské „no problemo“ . Nejdříve, když jsme vše zařizovali po internetu z Čech, tak to klapalo v pohodě až do doby, než poslal účet k zaplacení, který bylo 300 EUR vyšší než částka, která vycházela z předchozí domluvy (podotýkám, že ceny, co nám do tédoby posílal, odpovídaly těm na internetu), takže začalo vysvětlování a dohadování, které skončilo tím, že vše vyřešíme na místě, takže jsme do poslední chvíle nevěděli, jestli budeme mít kajaky. V Ilulissatu pak vše zase chvilku klapalo a cena spadla o 200 EUR (zatím jsme neplatili, protože jsme chtěli platit hotově, vysvětlím níže) a tak jsme odjeli na týden na Disko Island. Když jsme po návratu přišli ráno na domluvené místo u cestovky, tak najednou zase nějaký „problemo“ = no boat today, you go tomorrow. To se nám zase nehodilo, jelikož to posunulo naše plány. Tak se nakonec domlouváme, že půjdeme po pobřeží na Rodebay – vesnice (18km) a tam nás loď druhý den nabere a přiveze námi věci, abychom nemuseli vše táhnout na zádech. A abych nezapomněl dalších cca 70 EUR mínus. Loď přijela, kapitán o nás věděl a věci tam nebyly, nicméně do hodiny je přivezli na malém člunu s tím, že na ně zapomněli.
ped_ledovcem_Eqip

Před ledovcem Eqip

Kajaky jsou plasťáky Prijon , které kdysi měly i kormidla , nakonec máme jeden s kormidlem pro přítelkyni a já si beru jeden „očesanej“ se změtí šňůr na palubě. Ještě máme k dispozici jednu pumpu, raketu, samozřejmě pádla + jedno náhradní, 3 loďáky, wetsuit (neopren 5 mm), vesty. VHF nebo satelitní telefon nepotřebujete, jak nám bylo vysvětleno, protože tam kam jedete, jezdí minimálně jednou denně loď s turisty .

K výše uvedenému musím dodat, že bych klidně šel do Tourist Nature znovu, vše výše zmíněné probíhalo v absolutní pohodě a přátelské atmosféře, ačkoliv to může působit obráceně, teda až na komunikaci přes e-mail, to jsem byl docela vytočenej.
u_pobe_Ataa

U pobřeží Ataa

Single seakayak + vybavení na den 375 DKK.

Doprava na Atau 1450 DKK zpáteční, ale k výše uvedenému je to dost otázka, jak jsme později pochopili. Hlavním problémem bylo, že na lodi zabereme 2 místa, na kterých může vydělat mnohem víc, když je zaplní normálními turisty.
pohled_z_Ataa_smrem_k_Eqip

Pohled z Ataa směrem k ledovci Eqip

K placení v Grónsku: pokud platíte kreditní kartou, tak si banka (grónská) ještě bere 3,5 – 5% ze zaplacené částky, zatímco výběr z bankomatu je jen s 1%, ale můžete vybrat maximálně 2000 DKK denně.

Pokud by jste chtěli, mám i nějaké poznámky co a za kolik v obchodech, ne ve všem mi Grónsko přišlo moc drahé, dejte vědět (email na vyžádání v redakci www.seakayaker.cz).