Allunaariaqattaarneq – Inuitská provazová gymnastika – I.

Allunaariaqattaarneq – Inuitská provazová gymnastika

Autor: Greg Stammer

Tento článek byl zveřejněn v květnu 2003 v časopise Seakayaker Magazine, (zde naleznete jeho anglickou verzi).

I would like to thank Greg Stammer for allowing me to translate his article into Czech.

 

“Cvičit inuitskou gymnastiku je užitečné po celý rok. Tyto techniky jsou vynikajícím cvičením pro posilování a protahování vašich svalů a šlach. Pokud se chcete stát dobrým kajakářem a dobře zvládat všechny eskymácké obraty, měli byste cvičit na provazech. Cvičení na provazech posílí a zohební vaše tělo.” Maligiaq Padilla, Greenland National Kayaking Championship

maligiaq_ropes2

Mnoho kajakářů pádlujících na mořských kajacích mají přinejmenším alespoň nepatrné ponětí o různých technikách inuiského eskymování, 30 celkem, které jsou předváděny na každoročním mistrovství Greenland National Kayaking Championship. I když je toto číslo velice působivé, existuje i soutěž “mimo vodu”, Allunaariaqattaarneq, která se skládá z více než dvounásobku manévrů, celkem 74 (zde nalezneš úlný seznam).

Allunaariaqattarneq, hry předváděné na provazek k harpunám (nebo také provazová gymnastika) jsou známé v celé arktické oblasti. Současná provazová gymnastika, tak jak je provozována na mistrovství v Grónsku, je mixem  technik z východního a západního Grónska.  Provazová gymnastika je prastarý inuitský způsob sportu, který požaduje a zároveň rozvíjí rovnováhu, sílu, pružnost, koordinaci a toleranci k bolesti. Cvičením zhrubnou a zhouževnatí ruce a umožní vám tak pádlovat dlouhé hodiny, aniž byste si způsobili puchýře. Mnoho cviků je extrémně silově náročných a bolestivých. Jejich cvičením si vytváříte psychickou a fyzickou houževnatost, vlastnosti, které jsou velice užitečné v životě lovce z kajaku.

Během soutěže musí soutěžící během 30 minut předvést co nejvíce ze 74 cviků. Soutěžící mají na každý cvik pouze jeden pokus, ale sami si určují pořadí cviků, tzn. mohou začít fyzicky náročnějšími cviky na začátku svého vystoupení.  Této disciplíně dominují menší, lehčí soutěžící. Mnoho statných, těžších závodníků v této disciplíně vůbec nesoutěží. Donedávna se této soutěže neúčastnil nikdo za zahraničních účastníků soutěže. V červenci 2002 jsem se soutěže zúčastnil poprvé jako “negrónský” já (Greg Stammer) za QajaQ USA a Ray O´Brien z Velké Británie. I když jsme oba vynaložili veškeré naše úsilí, které zanechalo po celém našem těle velké množství modřin, podařilo se nám sotva získat 30 bodů, což je minimum na to, aby byl náš pokus vůbec zaznamenán.

Ukažte mi provazy

Nastavení provazů na cvičení je možné na 2 úrovních, budu je označovat jako “nízké” a “vysoké” provazy. “Nízké” nastavení provazů se dělá pomocí 2 tyčí vzdálených od sebe max. 5 m (16,4 stop). Dva provazy jsou zavěšené na kůly vysoké 2 m (6,6 stop) nad zemí tak, aby aby vznikl průhyb max 1,4 m (4,6 stop) od země ke středu, když zatlačíme uprostřed provazů. Je velice důležité, aby střed průhybu nebyl níže, hrozilo by potom, že hlava nebo horní část těla cvičícího by se mohla zranit o zemi při provádení cviků. Na “vysoké” provazy se obvykle  tyče staví blíže k sobě, minimálně ale 3 m (6,6 stop) od sebe. Zavěšuje se 1 nebo 2 napnuté provazy do výšky 2 m. Optimální zavěšení provazu je takové, že na ně musíte dosáhnout při stoji na špičkách. Inuité původně používali provazy připevňované k harpunám vyrobené z tulení kůže a napínali je na naplavené dřevo. V současné době je při závodech používán kulatý provaz o tloušťce 10 – 15 mm. Viděl jsem, že při závodech používali jak pletený tak i “třípramenný”. I když pletený provaz je dražší, jeho hladký povrch je šetrnější k vašemu tělu. Pokud se vám podaří nalézt 2 stromy ve vhodné vzdálenosti, poměrně rychle připravíte místo na cvičení.

ropes_setup

Mnoho Inuitů začíná cvičit na provazech poměrně brzy, aby zvládli co nejvíce ze 74cviků. Jeden z nejznámějších cviků a pravděpodobně také cvik z něhož mohou kajakáři vytěžit co nejvíce se nazývá “qajaasaarneq”, v překladu znamenající “jako při eskimování kajaku”. Cvičí se tak, že se posadíte na nízko zavěšené provazy tak, abyste se mohli otočit kolem dokola jako na kajaku. Pravděpodobně zjistíte, že “eskimování” na provazech je mnohem obtížnější než eskimování na kajaku. Myslím si ale, že se tak naučíte nezávisle kontrolovat horní a dolní polovinu těla, získáte sílu a pružnost. Tyto výhody potom přidají na síle a eleganci při obratech na kajaku.

Trocha inspirace na začátek – Dubside předvádí provazovou gymnastiku

Tento článek bude mít několik dalších pokračování, ve kterých vám představím některé cviky. Zatím přemýšlejte o vhodném místě, kde si natáhnete provazy, jen co přijde jaro.

Žandula